Caricanto
Només utilitzem cookies pròpies i analítiques amb l'única finalitat de millorar la nostra pàgina web.
D'acord | Més informació

Finalitza l’excavació del tram més llarg del col·lector interceptor

20 Jul 2021

Finalitza l’excavació del tram més llarg del col·lector interceptor

La tuneladora ha conclòs el recorregut de 933 m entre el carrer de Caracas i la via de cintura

Ahir capvespre la tuneladora que està treballant en la construcció del col·lector interceptor, va finalitzar l’excavació del tram més llarg del seu recorregut, els 933 metres que separen el pou situat al carrer de Caracas, a Nou Llevant, del pou ubicat devora la via de cintura.

La tuneladora es va introduir al pou del carrer de Caracas (cantonada amb el carrer de Manuel Azaña, devora el parc Krèkovic),  dia 18 de març i, tal com estava previst, ha finalitzat l’excavació d’aquest tram en 4 mesos, sortint ahir capvespre pel pou situat a la confluència amb la via de cintura, al final del carrer de Barranquilla (davant Institucions Penitenciàries).

El col·lector interceptor, una vegada finalitzat a finals d’aquest any, recorrerà els 3 km que separen la depuradora EDAR 2, al Coll d’en Rabassa, del punt d’inici d’aquesta infraestructura a les avingudes.

Amb la finalització d’aquest tram ja està excavat el 60 % del seu recorregut.

Recordem que el primer tram, de 716 metres entre l’avinguda de Gabriel Alomar i el carrer de Caracas, es va excavar entre el mesos de juliol i desembre de 2020.

Aquest mes de febrer de 2021 es va excavar el tram més curt, de 155 metres i darrer del recorregut, ja que enllaça el pou situat devora la depuradora amb la darrera estació de bombament.

Després de l’excavació del tram que ha finalitzat ara es realitzaran els dos trams pendents, entre la via de cintura i l’Hort de les Ànimes (763 m) i entre aquest punt i l’estació de bombament (476 m).

D’aquesta manera es completaran els 5 trams en els quals s’ha dividit l’obra dels 3 km que separen la depuradora EDAR 2, al Coll d’en Rabassa, del punt d’inici d’aquesta infraestructura a les avingudes. La infraestructura compta també amb 3 pous d’atac i 3 pous de recepció. Es tracta d’una obra de gran envergadura, única a Palma, una gran canonada de formigó armat de 2 metres de diàmetre interior  per on transcorrerà la conducció d’aigües residuals i pluvials.  La finalització està prevista per a finals d’aquest any. 

Una obra única a Mallorca

La maquinària principal d’aquesta obra és una tuneladora HERRENKNECHT AVN1800TB, una màquina de 45 tones de pes, 7,4 m de llargària, un diàmetre exterior de 2,4 m, que excava el terreny amb un corona de tall giratòria. La màquina treballa a una fondària mitjana d’uns 8 metres i es maneja des d’una cabina de control.

L’avanç es realitza de forma progressiva. Quan finalitza el recorregut de la màquina es recull el bastidor i es recol·loca. Aquesta operació es repeteix fins que s’ha perforat la totalitat de longitud de cada tram; quan arriba al següent pou s’extreu la maquinària per ressituar-la al següent punt des d’on començarà a excavar. El material excavat es transforma en llots que s’extreuen a la superfície mitjançant un sistema de bombament.

Evitar vessaments a la mar 

La construcció del col·lector forma part del projecte conjunt de col·lector interceptor i dipòsit de laminació, unes infraestructures destinades a recollir, conduir i emmagatzemar aigües residuals i pluvials per a depurar-les i evitar vessaments a la badia de Palma en casos de pluges. Ambdues infraestructures permetran reduir en un 90 % els tancaments de les platges de Can Pere Antoni i Ciutat Jardí i estaran finalitzades el mes d’abril de 2022.

Les obres tenen un pressupost global de més de 27 milions d’euros i generen una mitjana de 40 llocs de feina directes. El finançament l’aporta la Conselleria de Medi Ambient i Territori del Govern de les Illes Balears a través del cànon de sanejament.

Tornar
subir