Caricanto
Només utilitzem cookies pròpies i analítiques amb l'única finalitat de millorar la nostra pàgina web.
D'acord | Més informació

Comença l’excavació del tram més llarg del col·lector interceptor, de 930 m entre el carrer Caracas i la via de cintura

18 Mar 2021

Comença l’excavació del tram més llarg del col·lector interceptor, de 930 m entre el carrer Caracas i la via de cintura

Avui matí s’ha introduït la tuneladora en el pou situat al carrer de Caracas i hi treballarà durant 4 mesos | Segueixen avançant a bon ritme les obres que, conjuntament amb el dipòsit de laminació, evitaran els vessaments a la badia de Palma

Avui matí s’ha introduït la tuneladora al pou situat al carrer de Caracas (cantonada amb el carrer de Manuel Azaña, devora el parc Krèkovic), per tal de començar a excavar un nou tram del col·lector interceptor que ha de recollir les aigües residuals i pluvials per conduir-les al nou dipòsit que es construeix devora la depuradora del Coll d’en Rabassa, i evitar així vessament a la mar. 

Es tracta del tram més llarg, de 930 metres, entre aquest pou de Nou Llevant i el pou situat a la confluència amb la via de cintura, al final del carrer de Barranquilla (davant Institucions Penitenciàries). Aquesta excavació del túnel de 2 m de diàmetre per on transcorrerà la conducció d’aigües residuals i pluvials, es perllongarà durant 4 mesos.  

Recordem que el primer tram, de 716 metres entre l’Avinguda de Gabriel Alomar i el carrer de Caracas, es va excavar entre el mesos de juliol i desembre de 2020.

Aquest mes de febrer es va excavar el tram més curt, de 155 metres i darrer del recorregut, ja que enllaça el pou situat devora la depuradora amb la darrera estació de bombament.

Després de l’excavació del tram que s’inicia avui es realitzaran els dos trams pendents, entre la via de cintura i l’Hort de les ànimes (763 m) i entre aquest punt i l’estació de bombament (476 m). D’aquesta manera es completaran els 5 trams en els quals s’ha dividit l’obra dels 3 km que separen la depuradora EDAR II, al Coll d’en Rabassa, del punt d’inici d’aquesta infraestructura a les avingudes. La infraestructura compta també amb 3 pous d’atac i 3 pous de recepció. Es tracta d’una obra de gran envergadura, única a Palma, una gran canonada de formigó armat de 2 metres de diàmetre interior. La finalització està prevista per a finals d’aquest any.

 

Una obra única a Mallorca

La maquinària principal d’aquesta obra és una tuneladora HERRENKNECHT AVN1800TB, una màquina de 45 tones de pes, 7,4 m de llargària, un diàmetre exterior de 2,4 m, que excava el terreny amb un corona de tall giratòria. La màquina treballa a una fondària mitjana d’uns 8 metres i es maneja des d’una cabina de control.

L’avanç es realitza de forma progressiva. Quan finalitza el recorregut de la màquina es recull el bastidor i es recol·loca. Aquesta operació es repeteix fins que s’ha perforat la totalitat de longitud de cada tram; quan arriba al següent pou s’extreu la maquinària per ressituar-la al següent punt des d’on començarà a excavar. El material excavat es transforma en llots que s’extreuen a la superfície mitjançant un sistema de bombament.

 

Evitar vessaments a la mar

La construcció del col·lector forma part del projecte conjunt de col·lector interceptor i dipòsit de laminació, unes infraestructures destinades a recollir, conduir i emmagatzemar aigües residuals i pluvials per a depurar-les i evitar vessaments a la badia de Palma en casos de pluges. Les obres tenen un pressupost global de 22.609.330 € (10.771.690 € el dipòsit de laminació i 11.837.640 € el col·lector interceptor) i generen una mitjana de 40 llocs de feina directes. El finançament l’aporta la Conselleria de Medi Ambient i Territori del Govern de les Illes Balears a través del cànon de sanejament.

Una vegada realitzats aquests projectes es podran reduir en un 90 % els abocaments de la conca del Baluard del Príncep que afecten les platges de Can Pere Antoni i Ciutat Jardí, posant fi a la majoria dels tancaments d’aquestes platges.

Tornar
subir